Le World Building en Bref : l’Héritage de Tolkien !

Le Worldbuilding est le processus de création des mondes imaginaires, parfois associé à tout un univers de fiction. Utilisé au départ pour des mondes de science-fiction ou de fantaisie, il s’applique désormais à n’importe quel cadre imaginaire, fixant les règles d’un monde ayant sa cohérence propre : son histoire, sa géographie et une écologie complète etc.

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Tolkien est l’un des premiers auteurs (Le plus connu en tout cas) à propos duquel on parle de World Building – son travail sur l’univers de Middle Earth et de ses langues ayant servis de modèle pour de nombreux auteur, particulièrement pour les œuvres de Fantaisie. Même si précédemment le Cycle de Mars écrit par Edgar Rice Burroughs posait les bases d’un monde dans une série de romans d’’action / aventure se situant sur une planète Mars imaginaire (également dénommée Barsoom).

Pour tisser son univers, Tolkien a eu recours à de nombreux croquis, dessins ou cartes lui permettant de tester des idées narratives et d’illustrer des scènes qu’il avait de visualiser avant de l’écrire. Pour Tolkien, l’art de l’écriture et l’art du dessin ont été inextricablement liés. Ce mélange de compétences et d’expertises – du linguiste, à l’écrivain, au peintre ou à l’illustrateur – est l’un des principes de base du World Building qu’il a pratiqué aux côtés de George MacDonaldDorothy L. Sayers, and C. S. Lewis.

Voici quelques croquis qu’il a utilisé (source Wired)

"Map of Rohan, Gondor, and Mordor" Tolkien used maps such as this one to compute the exact locations of Frodo and Sam as they walked across Emyn Muil and the Dead Marshes and arrived at Mount Doom, so their arrival coincided with the parallel plotlines of other members of the Fellowship. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
« Map of Rohan, Gondor, and Mordor » Tolkien used maps such as this one to compute the exact locations of Frodo and Sam as they walked across Emyn Muil and the Dead Marshes and arrived at Mount Doom, so their arrival coincided with the parallel plotlines of other members of the Fellowship. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
"Plan of Shelob’s lair" Dungeons & Dragons players might have been inspired by this map of Shelob the spider's den had they known of this drawing's existence. If only D&D had been invented in 1954, when The Lord of the Rings was published, not 1974. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
« Plan of Shelob’s lair » Dungeons & Dragons players might have been inspired by this map of Shelob the spider’s den had they known of this drawing’s existence. If only D&D had been invented in 1954, when The Lord of the Rings was published, not 1974. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
"Distances and dates in Mordor" Our quest is how long? In this complicated sketch-map, Tolkien worked out distances between various stops along the quest, such as the fact that it was 20 miles from Osgiliath and the Cross-roads of Minas Morgul, just to the west of Mordor. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
« Distances and dates in Mordor » Our quest is how long? In this complicated sketch-map, Tolkien worked out distances between various stops along the quest, such as the fact that it was 20 miles from Osgiliath and the Cross-roads of Minas Morgul, just to the west of Mordor. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
"Earliest map of the Shire" This map reveals Tolkien's creative process.The blue and red dashed lines show Frodo, Sam, and Pippin’s route. Faint pencil marks update place-name changes, and reveal other notes about his Middle-earth still under development. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
« Earliest map of the Shire » This map reveals Tolkien’s creative process.The blue and red dashed lines show Frodo, Sam, and Pippin’s route. Faint pencil marks update place-name changes, and reveal other notes about his Middle-earth still under development. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
"The 'First Map' of Middle-earth" This was Tolkien’s master reference map. His son Christopher Tolkien called it "strange, battered, fascinating, extremely complicated." Its layers of sheets and corrections "reacted," he said, to the story in progress. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
« The ‘First Map’ of Middle-earth » This was Tolkien’s master reference map. His son Christopher Tolkien called it « strange, battered, fascinating, extremely complicated. » Its layers of sheets and corrections « reacted, » he said, to the story in progress. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Helm’s Deep & the Hornburg" Tolkien doodled on almost anything he could get his hands on. Here, he drew this view of Helm's Deep, the fortress retreat of the Rohirrim people, on a half-used page of an Oxford examination booklet. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Helm’s Deep & the Hornburg » Tolkien doodled on almost anything he could get his hands on. Here, he drew this view of Helm’s Deep, the fortress retreat of the Rohirrim people, on a half-used page of an Oxford examination booklet. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Moria West Gate" This colored pencil drawing of the Doors of Durin, the secret entrance to the mines of Moria with its famous "Speak, friend, and enter" riddle, captures the scale and majesty of the location.The tiny tentacle of the Watcher in the Water, poking out of the water, hints at the Fellowship's trouble ahead. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Moria West Gate » This colored pencil drawing of the Doors of Durin, the secret entrance to the mines of Moria with its famous « Speak, friend, and enter » riddle, captures the scale and majesty of the location.The tiny tentacle of the Watcher in the Water, poking out of the water, hints at the Fellowship’s trouble ahead. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Orthanc (2), 3, (4)" Tolkien used his illustrations to test ideas for how Middle-earth's various buildings, places and geological and man-made (and dwarf-, elf-, and hobbit-made) features might appear, and guided how he might describe them in words. Here's an early, three-part sketch of Saruman’s tower Orthanc, at Isengard. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford
“Orthanc (2), 3, (4) » Tolkien used his illustrations to test ideas for how Middle-earth’s various buildings, places and geological and man-made (and dwarf-, elf-, and hobbit-made) features might appear, and guided how he might describe them in words. Here’s an early, three-part sketch of Saruman’s tower Orthanc, at Isengard. Courtesy of the Bodleian Libraries, University of Oxford

6 commentaires Ajoutez le vôtre

  1. C’est beau, et moi, de Tolkien et du Seigneur des Anneaux, je suis juste une fan intersidérale : j’ai lu trois fois les trois tomes et à mon avis, ce n’est pas la dernière !

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    1. egouvernaire dit :

      Je suis également impatient de le relire, mais pour la prochaine fois, j’attends la nouvelle traduction sur les trois tomes – d’après les extraits disponibles, le plaisir de lecture sera encore plus grand🙂

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      1. Je vais attendre aussi peut-être : y a-t-il une date de sortie ?

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      2. egouvernaire dit :

        La fraternité de l’anneau et les deux tours sont déjà disponibles – le retour du roi dans 1 ou 2 ans je pense

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      3. egouvernaire dit :

        Nouvelle traduction de Daniel Lauzon (Christian Bourgois édition)

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  2. Merci de ces renseignements précis : je sais quoi demander comme cadeaux de Noël !

    Aimé par 1 personne

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